.jpg)
Utifrån projektet Läskonsters mål ville jag pröva på nya former av lässtimulerande arbete gentemot förskolebarn och deras föräldrar. Jag ville även pröva att blanda in föräldrarna genom att ha gemensamma bokprat för föräldrar och barn
Ett projekt i samarbete med Fölets förskola och Edsbyns bibliotek
Målgruppen har varit förskoleelever i 4-6 års åldern och deras föräldrar.
Metod
Dokumentation
Väntat resultat
Genom att testa den här arbetsmetoden på en liten grupp, tror jag att jag kan få ny kunskap och kan förnya mitt lässtimulerande arbete bland mindre barn. Hitta och utveckla nya abetsmetoder och samarbetsformer med förskolan. Barnen och föräldrarna får en bredare bild av biblioteket, samt blir mer stimulerade att läsa.
Utvärdering har skett under projektets gång genom samtal oss pedagoger och bibliotekarier emellan. Utvärdering har skett efter projektets slut via samtal och nedskrivna utvärderingsfrågor och svar. Utvärderings-enkät till föräldrarna. Skriftlig utvärdering.
Spridning av projektet
Via hemsidan och Bibblabloggen.
Information till övrig förskole-personal i kommunen på nästa förskole-träff på biblioteket .
Information till övriga deltagare i projektet Läskonster via blogg.
Information till övriga barnbibliotekarier i länet vid barnbibliotekarie-träff i länet.
Projektet är nominerat till Bibliotekstjänst Läsfrämjandepris 2008.
Rut och Knut ska koka soppa, vad ska de i soppan stoppa.
Titta en så stor kastrull, den ska snart bli riktigt full.
Korvar, lök och små morötter, lakritsremmar, hasselnötter,
gurkor, klubbor, sill i dill och så många korvar till.
I med skumbad, fram för bubbel, bubbelskum gör soppan dubbel.
Dubbelsoppa just det rätta, så att många kan bli mätta.
.....
Nej, men hoppsan, ålen smiter!
Och den Knut i örat biter.
Knut är inte sämre han, biter till så hårt han kan.
....
Fram med skedar glas och fat. Dags att bjuda på kalas.
Hör de skramlar i tamburen, ja nu kommer alla djuren,
för kalas det vill dom ha. Tror du att det smakar bra?
Enkätsvar från föräldrarna
Av 14 st utskickade enkäter har jag fått tillbaka 6 st och slutsatserna och svaren som redovisas nedan bygger på dem.
Alla föräldrarna känner till Rut och Knut. En förälder har inte märkt av hemma att barnen arbetat med projektet.
Hur har du märkt av att ditt barn jobbat med Rut och Knut?
Hälften av föräldrarna har läst en Rut och Knut-bok för sitt barn.
2 st föräldrar har lånat ngåon biblioteksbok direkt från förskolan
4 föräldrar brukar gå tillsammans med barnen till biblioteket.
Vad var bra med föräldrarmötet på biblioteket?
Vad var mindre bra?
2 läser mer böcker nu än innan projektet. 4 inte.
5 går inte oftare till biblioteket än tidigare.
Hälften av barnen spelar dataspel i hemmet. 2 har spelat Rut och Knuts dataspel hemma.
Mina tankar:
Det tog mycket tid att ordna med kontakter med konstutövare. Det gick också ut mycket tid till att tänka hur projektet skulle utformas och det fick omformas efter tidens gång, beroende på vilka konstutövare som kom med i projektet. Hade varit bra med fler gemensamma planeringsträffar. En del tid gick också åt till att ordna Supershown för alla 5-åringar i kommunen.
Det var lärorikt att samarbeta med pedagogerna på förskolan. Jag lärde mig dels mycket om hur de arbetar på förskolan och smått och gått om vilka tider på dagen som är bäst för biblioteksbesök osv. Jag lärde mig också några pedagogiska knep genom att iakta pedagogerna. Det underlättade genom det informella sätt vi diskuterade oss fram i projektet. Det var bara att lyfta luren eller att slänga iväg ett mail till varandra. Pedagogerna var också lätta att jobba med eftersom de var så engagerade själva och bidrog med så mycket. Barnen fick ut så mycket tack vare att personalen arbetade så mycket med temat på förskolan.
Det var bra att ha en sådan liten grupp för jag lärde mig att känna igen barnen. OM det funnits tid så hade jag gärna lärt känna barnen ännu mer. Det märktes att barnen lärde känna igen mig och att de tyckte att det var kul. De kopplade mig till biblioteket och jag hoppas att bara det väcker läslusten och lusten till att besöka biblioteket. Genom projektet lärde de både att känna mig och biblioteket redan i tidig ålder.