17 juni 2008

Brev till författaren - avslutning på projektet

Utdrag ur loggboken:
Jag mailade författaren Carin Wirsén och berättade om projektet. Jag frågade också om hon kunde tänka sig att skriva ett brev till barnen. Och det kunde hon. Hon blev glad av att höra vad vi jobbat med och skrev bla att det är för såna som "oss" hon tycker att det är kul att skriva.
Utdrag ur loggboken 3/6 2008
Barnen kom hit till biblioteket och vi satte oss på en filt på barnavdelningen. Jag berättade om författaren till Rut och Knut-böckerna. Jag berättade att jag hade en överraskning tog fram brevet från Carin Wirsén och läste det högt för barnen. Carin frågade bland annat vad barnen vill jobba med när de blir vuxna och berättade att hennes barnbarn varit med och målat i vissa av hennes böcker. Innan besöket hade gruppen läst "Rut och Knut jobbar" på förskolan, så jag frågade och fick en massa svar vad deras föräldrar jobbar med och vad de själva vill bli när de blir stora.

Vi pratade om hur det är att jobba som författare och sagoberättare och jag läste ur Rut och Knut tittar ut på sagoväsen:älvor och troll. Jag läste också om hur man känner igen ett troll och en tomtesaga.

Efter det visade jag en Rut och Knutbok som några förskolebarn i Alfta gjorde för 2 år sen när Carin Wirsén besökte biblioteket under barnboksveckan. Jag läste den och vi pratade om att barnen själva kan bli författare. Barnen fick berätta en ett-ords-saga tillsammans. Så här blev den:
”Det var en gång en kattflicka som var ute och gick. Då gick hon på en brunn och då blev det stopp. Då kom en lärare och tog hem katten. Katten och läraren lekte kurragömma. Sedan den dagen levde de lyckliga i alla sina dagar”.

Barnen fick sen gå en Rut och knuttipsrunda där jag testade hur mycket de kunde om Rut och Knut. Alla tre grupperna hade alla rätt och därför fick de en bok av mig som vinst.








Barnen fick fiska i fiskdammen och alla fick en varsin pixibok på kroken. Barnen fick också med sig en Librarylovers-påse med utvärderingsenkät till föräldrarna, öppettiderlapp och bibblabloggenlapp.

När jag tackat barnen och sagt att nu är projektet avslutat tog de fram en överraskning till mig. De tyckte att det var lite tråkigt att bara ge mig en blomma så de hade samlat ihop till en Rut och Knut-soppa till mig. Jag fick en jättegryta som innehöll allt möjligt: Flingor, polkagrisklubba, lök, fiskar, banan och mycket mer. Till grytan fick jag en massa sopp-rim som barnen skrivit.
Jättekul!
Några av rimmen:

Rut och Knut ska koka soppa, vad ska de i soppan stoppa.
Titta en så stor kastrull, den ska snart bli riktigt full.
Korvar, lök och små morötter, lakritsremmar, hasselnötter,
gurkor, klubbor, sill i dill och så många korvar till.
I med skumbad, fram för bubbel, bubbelskum gör soppan dubbel.
Dubbelsoppa just det rätta, så att många kan bli mätta.
.....
Nej, men hoppsan, ålen smiter!
Och den Knut i örat biter.
Knut är inte sämre han, biter till så hårt han kan.
....
Fram med skedar glas och fat. Dags att bjuda på kalas.
Hör de skramlar i tamburen, ja nu kommer alla djuren,
för kalas det vill dom ha. Tror du att det smakar bra?

Inga kommentarer: