17 juni 2008

Föräldramöte på biblioteket

Utdrag ur loggboken 15/4 2008:

Föräldrarna blev inbjudna till biblioteket en kväll. Det kom 15 föräldrar och barnen var självklart med. Jag bjöd på frukt och juice, kl. 17 i hörsalen.

Jag började med att berätta om mig, vikten att läsa, om projektet Läskonster, om idéen om Rut och Knut. Jag höll också ett bokprat för både barn och föräldar samtidigt. Jag hade valt de böcker som de kan låna på biblioteket. Jag berättade också om "Astons stenar" med dvd och dataspelet "Kalasshow med Rut och Knut.

Det här var första gången som jag hade bokprat för vuxna coh barn samtidigt. Nästa gång ska barnen få sitta hos sina föräldrar och inte på en filt på golvet som vi gjorde. Det blev lite rörigt och många barn tappade koncentrationen (tidpunkten var nog inte den bästa heller) .

Efter det berättade personalen lite om hur de jobbat kring rim, matte och Rut och Knut på förskolan med barnen. Föräldrarna och barnen fick gå omkring fritt och titta på barnens utställning med sina egna rim, teckningar och så sagan de skrivit ihop efter besöket hos konstnären.

Föräldrarna följde sen med mig upp i biblioteket där jag berättade mer om barnens oljemålningar och visade Rut och Knutspelet och Barnbibblan. Föräldrarna fick själva pröva på. När vi kom tillbaka till hörsalen stod barnen knäpp tysta i en ” cool pose” med armarna i kors och benen isär. När musiken ”Vi gillar rock” från Rut och Knutskivan satte igång började de dansa och de var sååååååå bra och cooola!!

Inga kommentarer: