17 juni 2008

Utställning på biblioteket


Utdrag ur loggboken 10/4 2008:
Innan barnen kom hit hade de under veckan målat egna stora tavlor i oljefärg på förskolan. Det var bestämt att tavlorna inte fick föreställa någonting. De hade också läst "Rut och Knut ställer ut" på förskolan.




När de kom till biblioteket hade de med sig sina fina tavlor som vi satte upp på barnavdelningen. De hade också med sig rim som de skrivit och andra bilder de ritat kring Rut och Knut-temat. Vi började med att jag läste ur "Rut och Knut ställer ut" igen och sen talade vi om bilderna. Sen frågade jag och barnen fick berätta om sina oljemålningar. Hur svårt det var när det inte fick föreställa någonting. Barnen tänka och berätta kring vad de såg i tavlorna. Någon såg bland annat en pinnaffär.




Förskolepersonalen läste upp barnens rim och sen fick barnen hjälpa till att ordna utställningen och sätta upp sina egna teckningar och rim på skärmar i biblioteket.
Här är några av rimmen:
När det blir sommar ska jag bada i min POOL, för då blir jag COOL.
Jag tycker om att ta ett BAD , för då blir jag GLAD.





























































































Inga kommentarer: