17 juni 2008

Tankar inför projektet


Själva idén kring projektet fick jag efter att jag köpt cd-skivan och boken Supershow med Rut och Knut och lilla Tjut till min 3-åriga dotter. När man (ibland under mer eller mindre tvång) har lyssnat samma skiva tusen gånger både hemma och i bilen så brukar man ju tröttna....MEN det gjorde jag inte med den här gången. Hela familjen gick och små-rappade på de rimmade texterna från skivan. Efter att ha prövat att spela dataspelet Kalasshow med Rut och Knut hemma med min dotter började idén att utvecklas i min skalle. Och sen var det ju det är med Läskonster också som fick igång mig ännu mer. Tänk att få ordna en Supershow på biblioteket. Det skulle ju vara som lässtimulans till och med för kroppen...
Oftast så bjuder vi på biblioteket in en förskoleklass utan att veta om förskolegruppen innan tex en teaterföreställningen läst boken som föreställningen bygger på eller inte. Inte heller vet jag något om förskolan spinner vidare på temat kring föreställninen på något vis. Jag ville testa att följa en grupp förskolebarn under en längre tid och samarbeta nära förskolepersonalen för att se var det finns vinster att hämta när det gäller lässtimulerande arbete.

Utifrån projektet Läskonsters mål ville jag pröva på nya former av lässtimulerande arbete gentemot förskolebarn och deras föräldrar. Jag ville även pröva att blanda in föräldrarna genom att ha gemensamma bokprat för föräldrar och barn
och genom att låta föräldrarna låna böcker direkt på förskolan.

Inga kommentarer: