17 juni 2008

Utvärdering

Utvärdering har skett kontinuerligt genom samtal mellan oss i personalen, dvs pedagoger och barnbibliotekarie. Vi har nystat vidare på idéer och tagit upp sådant som var mindre bra.

Förskolepersonalen har fyllt i några utvärderingsfrågor som jag lämnat och det som kom fram där var:


  • Projektet låg rätt i tiden för dem. De fick idén lanserad innan planeringen av vårterminen. Och de kunde lätt arbeta in verksamhetens mål - matematik och jämställdhet- i temat.
  • Mindre bra var att barnens dator inte fanns tillgänglig hela tiden, pga av att den var trasig och de fick vänta så länge på en ny.
  • Det behövs mer tid för planering med pedagoger borde inplanerats.
  • Skulle det gå att köra ett liknande projekt fast i minskad omfattning? Svar: Svårt att minska omfattningen om det ska bli bra kvalité. Pedagogerna behövde inspirationen från mig för att komma vidare med idéerna.

  • Målen har uppnåtts: Dans och utställning -estetiska utrycksätt som vi även nådde föräldrarna.Barnen skrev egna berättelser- något vi vill utveckla vidare.
  • Målen har uppnåtts: Barnen rimmar i alla tänkbara situationer (och otänkbara).
  • Vad har vi som personal lärt av varandra? Av andra konstutövare? Vi har fått ut massor genom att fokusera på ett gemensamt tema. Alla har bidragit på sitt sätt. Vi har inspirerat och bekräftat varandra och våra idéer. Lättare att spinna vidare på idéerna när man får inpulser från andra än sig själv. Nya idéer föds. Lättare att frångå de "gamla vanliga" inarbetade arbetssätten.

  • Vinsterna? Se ovan + att vi har fått ut det maximala.
  • Hur har barnen upplevt projektet? Barnen tycker att det har varit jättebra! Personalen märker mest hu de äldsta (6-åringarna) tar till sig detta, men även många av de yngre.
  • Enligt pedagogerna har läslusten ökat.
  • Positiva reaktioner från föräldrarna. Pedagogerna har arbetat för full med att få föräldrarna delaktiga i förskoleverksamheten och kommer att fortsätta ytterligare med det.

Enkätsvar från föräldrarna

Av 14 st utskickade enkäter har jag fått tillbaka 6 st och slutsatserna och svaren som redovisas nedan bygger på dem.

Alla föräldrarna känner till Rut och Knut. En förälder har inte märkt av hemma att barnen arbetat med projektet.

Hur har du märkt av att ditt barn jobbat med Rut och Knut?

  • "E har ritat Rut och Knut. Rimmandet tog fart".
  • "Han rimmar på olika ord".
  • "Hip-hop-moves, mycket Rut och Knut och lilla Tjut!Rimmar och använder fler ord".
  • "Sjunger mycket om Rut och Knut. Rimmar på allt. Leker Supershow och dansar m.m.".
  • "Rimmar hemma".

Hälften av föräldrarna har läst en Rut och Knut-bok för sitt barn.

2 st föräldrar har lånat ngåon biblioteksbok direkt från förskolan

4 föräldrar brukar gå tillsammans med barnen till biblioteket.

Vad var bra med föräldrarmötet på biblioteket?

  • "Att få sem vem vår nya (eminenta) barnbibliotekarie var. Få ett ansikte och att få se barnens jobb var kul! Tack duktiga personal!"
  • "Få inblick i vad ni har hållit på med".
  • "Att barnen själva fick vara med och visa upp vad de arbetat med".
  • "Intressant att få komma och se vad barnen sysslar med och roligt att få träffa dig Anette. Det var 'stort' för barnen att få visa oss vad ni gör och dansa. Tack för att du ville träffa oss".
  • "Att man får höra/veta vad dom gör".

Vad var mindre bra?

  • "Kanske lite mera tid".
  • "Att många av barnen inte hade hunnit hem för att äta middag (de blev lite ofokuserade)".

2 läser mer böcker nu än innan projektet. 4 inte.

5 går inte oftare till biblioteket än tidigare.

Hälften av barnen spelar dataspel i hemmet. 2 har spelat Rut och Knuts dataspel hemma.

Mina tankar:

Det tog mycket tid att ordna med kontakter med konstutövare. Det gick också ut mycket tid till att tänka hur projektet skulle utformas och det fick omformas efter tidens gång, beroende på vilka konstutövare som kom med i projektet. Hade varit bra med fler gemensamma planeringsträffar. En del tid gick också åt till att ordna Supershown för alla 5-åringar i kommunen.

Det var lärorikt att samarbeta med pedagogerna på förskolan. Jag lärde mig dels mycket om hur de arbetar på förskolan och smått och gått om vilka tider på dagen som är bäst för biblioteksbesök osv. Jag lärde mig också några pedagogiska knep genom att iakta pedagogerna. Det underlättade genom det informella sätt vi diskuterade oss fram i projektet. Det var bara att lyfta luren eller att slänga iväg ett mail till varandra. Pedagogerna var också lätta att jobba med eftersom de var så engagerade själva och bidrog med så mycket. Barnen fick ut så mycket tack vare att personalen arbetade så mycket med temat på förskolan.

Det var bra att ha en sådan liten grupp för jag lärde mig att känna igen barnen. OM det funnits tid så hade jag gärna lärt känna barnen ännu mer. Det märktes att barnen lärde känna igen mig och att de tyckte att det var kul. De kopplade mig till biblioteket och jag hoppas att bara det väcker läslusten och lusten till att besöka biblioteket. Genom projektet lärde de både att känna mig och biblioteket redan i tidig ålder.

Inga kommentarer: