17 juni 2008

Sluttankar

Resultatet anser jag blev som jag hoppades med de små resurser som nu fanns till hands.
Barnen och föräldrarna har fått en bredare bild av biblioteket genom bla Supershowen, barnens egen utställning och att de skrivit och berättat egna sagor och rim. Barnen och föräldrarna har också fått en positiv bild av biblioteket och mig som barnbibliotekarie, vilket märks när de hejar på mig ute på Byn eller när de kommer till biblioteket och i föräldrarnas enkätsvar.
Projektet har bidragit till lässtimulans och språkutveckling. Det märks bla genom hur barnen använt språket i sina berättelser och rim. Det märks också genom att de kommit i kontakt med fler böcker och på ett annat sätt än tidigare.

Jag hade velat arbeta mer med dataspelet och andra bra ställen på Internet med barnen. Det tål att tänkas på till nästa gång hur man ska göra. Att det inte gick så bra nu beror dels på att förskolan fick vänta så länge på sin nya dator. Dels hade det behövts mer tid här på biblioteket och vid datorerna. Det hade också krävts mer arbetstid av mig, vilket hade varit svårt att få fram i nuläget då jag bara arbetar 50 % som barnbibliotekarie.

Jag anser att barnen har fått ut mer genom personalsamarbetet än vad de skulle ha fått annars. 1 + 1 = 3 i det här fallet. Genom att idéerna har kommit från flera håll, pedagoger, bibliotekarier och konsutövare, har ett kreativt idé-flöde funnits. Idéerna har växt och det har varit lätt att spinna vidare på nya idéer hela tiden. Det är nyttigt att få in nytt tänkande och idéer från utomstånde i sitt arbetssätt. Det här projektet visar att det går att samarbeta och att det inte behöver var så svårt.

Det hade varit önskvärt med en konstnär eller konstpedagog som hade kunnat arbeta parrallellt med mig och pedagogerna genom hela perioden. Det hade ökat på vinsterna ännu mer. Det hade då krävts större ekonomiska resurser.

Själv anser jag mig ha förnyat mitt sätt att se på lässtimulerande arbete. Det har varit bra att få pröva på att tänka annorlunda och att pröva nya saker. Det har också varit mycket givande och roligt att arbeta tillsammans med andra yrkesgrupper. Jag kommer att arbeta på ett annat sätt fortsättningsvis och tänka vidare än tidigare. Jag har fler idéer på lager inför framtiden där andra yrkesgrupper inkluderas och där barnens eget deltagande kommer att stå i fokus.

Avslutningsvis vill jag tacka alla som varit med i projektet! Ett speciellt tack till alla barn!

Inga kommentarer: