17 juni 2008

Mål, metod osv

Rapp och Rim med Rut och Knut är ett läsprojekt som har pågått under vårterminen 2008. Det har skett i samarbete mellan Edsbyns bibliotek och förskolan Fölet, avdelningen Grållen. Arbetets samlande tema har varit Carin och Stina Wirséns barnboksfigurer Rut & Knut. De återkommer i bilderböcker, ramsböcker, abc-böcker och barnfaktaböcker samt i musik-cd och dataspel. Syftet är att stimulera barnens läsintresse genom olika lustfyllda upplevelser av litteraturen och berättelsen.

Projektets mål är att:
  • genom samarbete med förskollärare och föräldrar ge barnen oväntade upplevelser av berättelsen, boken och språket.
  • arbeta för att ta in andra estetiska uttryckssätt i den lässtimulerande verksamheten.
  • utveckla ny former av lässtimulans och samarbete med kulturutövare och pedagoger för att lära av varandra, samt för fortsatt samverkan. ´
  • låta små barn arbeta med IT.
  • göra barnen delaktiga och uppmärksamma deras egna berättelser.

Målgruppen har varit förskoleelever i 4-6 års åldern och deras föräldrar.

Metod

  • Samarbete med pedagogerna på en förskoleavdelning, med en begränsad grupp av 14 förskolebarn, som bjuds in till biblioteket återkommande gånger under en termin till olika aktiviteter. Jag träffade även barnen på förskolan och på ett konstgalleri.
  • Vi använder Barnboksfigurerna Rut och Knut, av Stina och Carin Wirsén som samlande tema för projektet och de återkommer i bilderböcker, ramsböcker, abc-böcker, barnfakta-böcker, musik-cd och dataspel.
  • Bokprat för föräldrar och barn samtidigt på biblioteket i samband med föräldramöte.
  • Ramspåsar med bilderböcker och Rut och Knuts dataspel, som föräldrarna kan låna direkt på förskolan.
  • Förskolepersonalen arbetar kontinuerligt med Rut och Knut-temat.

Dokumentation

  • Loggbok förs kontinuerligt av både barnbibliotekarie och förskolepersonal
  • Foton
  • Barnens egna bilder och annat arbete
  • Den här bloggen

Väntat resultat
Genom att testa den här arbetsmetoden på en liten grupp, tror jag att jag kan få ny kunskap och kan förnya mitt lässtimulerande arbete bland mindre barn. Hitta och utveckla nya abetsmetoder och samarbetsformer med förskolan. Barnen och föräldrarna får en bredare bild av biblioteket, samt blir mer stimulerade att läsa.


Utvärdering har skett under projektets gång genom samtal oss pedagoger och bibliotekarier emellan. Utvärdering har skett efter projektets slut via samtal och nedskrivna utvärderingsfrågor och svar. Utvärderings-enkät till föräldrarna. Skriftlig utvärdering.

Spridning av projektet
Via hemsidan och Bibblabloggen.
Information till övrig förskole-personal i kommunen på nästa förskole-träff på biblioteket .
Information till övriga deltagare i projektet Läskonster via blogg.
Information till övriga barnbibliotekarier i länet vid barnbibliotekarie-träff i länet.
Projektet är nominerat till Bibliotekstjänst Läsfrämjandepris 2008.

Inga kommentarer: