Projektets mål är att:
- genom samarbete med förskollärare och föräldrar ge barnen oväntade upplevelser av berättelsen, boken och språket.
- arbeta för att ta in andra estetiska uttryckssätt i den lässtimulerande verksamheten.
- utveckla ny former av lässtimulans och samarbete med kulturutövare och pedagoger för att lära av varandra, samt för fortsatt samverkan. ´
- låta små barn arbeta med IT.
- göra barnen delaktiga och uppmärksamma deras egna berättelser.
Målgruppen har varit förskoleelever i 4-6 års åldern och deras föräldrar.
Metod
Dokumentation
- Loggbok förs kontinuerligt av både barnbibliotekarie och förskolepersonal
- Foton
- Barnens egna bilder och annat arbete
- Den här bloggen
Väntat resultat
Genom att testa den här arbetsmetoden på en liten grupp, tror jag att jag kan få ny kunskap och kan förnya mitt lässtimulerande arbete bland mindre barn. Hitta och utveckla nya abetsmetoder och samarbetsformer med förskolan. Barnen och föräldrarna får en bredare bild av biblioteket, samt blir mer stimulerade att läsa.
Utvärdering har skett under projektets gång genom samtal oss pedagoger och bibliotekarier emellan. Utvärdering har skett efter projektets slut via samtal och nedskrivna utvärderingsfrågor och svar. Utvärderings-enkät till föräldrarna. Skriftlig utvärdering.
Spridning av projektet
Via hemsidan och Bibblabloggen.
Information till övrig förskole-personal i kommunen på nästa förskole-träff på biblioteket .
Information till övriga deltagare i projektet Läskonster via blogg.
Information till övriga barnbibliotekarier i länet vid barnbibliotekarie-träff i länet.
Projektet är nominerat till Bibliotekstjänst Läsfrämjandepris 2008.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar