17 juni 2008

Dataspel på biblioteket

Utdrag ur min loggbok:

11 barn från Grållens avdelning var här på biblioteket idag och spelade dataspelet "Kalas-show med Rut och Knut. Halva gruppen var med mig vid datorn och halva läste böcker med personalen.


Jag började med att jag visade min blogg, som uppskattades av personalen. Därifrån gick vi till Barnbibblan och sjöng några sånger och ramsor. Barnen hängde med i både sång och rörelser. Efter det satte jag igång "Kalasshow med Rut och Knut" och visade början och ”mina vänner”-boken. Vi sorterade varor, delade lika, hoppade mellan bommar och gjorde recept-ramsor. Barnen hängde med hela tiden och fick pröva själva. Personlen uppskattade spelet och påpekade att det innehöll precis vad de redan jobbade med på förskolan, som matematik och stavning. Tex delade de så att alla fick lika många gurkbitar till lunchen, precis som Rut och Knut gör i spelet. Efter ca 20 min bytte vi grupp och körde samma. Efter fick barnen ”Library Lovers-knappar” och låna vad de ville ha med sig tillbaka. När förskolans dator börjat fungera ska jag gå dit på besök och höra vad barnen tycker om data-spelet.



Så här i efterhand kan vi konstatera att datorn på förskolan inte har fungerat på hela våren, vilket verkligen har varit tråkigt. Men spelet har funnits att låna hem. Vi köpte in flera exemplar.

Inga kommentarer: